Vår blogg
Hem / Bloggen
Flyttfirma i Uddevalla
Att flytta sitt bohag eller ett helt företag är en process som kan få nästan vem som helst att bli frustrerad och stressad. Och det är inget konstigt eftersom det finns dels mycket saker man själv måste ha koll på, och det krävs även både tid och energi att praktiskt genomföra flytten. Att anlita en flyttfirma i Uddevalla är därför ett mycket god idé som dessutom kan hjälpa dig på flera olika sätt.
Tjänster som en flyttfirma i Uddevalla bör kunna tillhandahålla
Förutom att fysiskt transportera ditt bohag från en plats till en annan, finns det en hel uppsjö med andra tjänster som en flyttfirma kan erbjuda sina kunder.
Tjänster som kan erbjudas är det som behöver göras innan själva flytten, nämligen emballering och packning. Man kan också beställa till exempel hjälp med bärhjälp samt montera ned eller upp föremål som till exempel TV, säng eller andra möbler. Har du stora eller otympliga saker som du vill få bort kan du också anlita en flyttfirma. Likaså om du är i behov av magasinering av möbler eller lösöre samt flyttstädning. En flyttfirma kan oftas hjälpa dig med hela processen kring en flytt.
Om du ska flytta utomlands eller långt inom Sveriges gränser, är det oftast inga som helst problem för en flyttfirma i Uddevalla att lösa.
Vad du bör tänka på när du ska anlita flyttfirma i Uddevalla
Det finns flera saker du bör undersöka innan du bestämmer dig för en specifik flyttfirma i Uddevalla.
Att de har nödvändiga försäkringar
Att flyttfirman har nödvändiga försäkringar är ett absolut måste. Givetvis hoppas man att flytten går smidigt till men tyvärr kan olyckor inträffa. Då är det skönt att veta att flyttfirman har de försäkringar som krävs för att de ska kunna exempelvis ersätta det som gått sönder i flytten.
En seriös flyttfirma i Uddevalla har försäkringar på både fordonet/n, personalen samt det gods som transporteras (ditt bohag). Flyttfirman ska kunna uppvisa sin transportöransvarsförsäkring och bör då gälla både godstransporter på väg samt bohagsflyttning. De bör också följa gällande branschavtal samt inneha F-skattsedel.
Att de har de tillstånd som krävs för verksamheten
En flyttfirma ska ha ett godkänt yrkestrafiktillstånd som utfärdas av Transportstyrelsen. Detta innebär att flyttfirman i Uddevalla har rätt att transportera gods på vägen.
Använd RUT-avdraget
Som privatperson betalar man hälften av flyttfirmans arbetskostnader och gäller för flytt av bohag mellan bostäder. Detta gäller upp till 50 000 kronor per person per år. Det är viktigt att notera att det endast gäller arbetskostnaden, och inte till exempel kostnad för packmaterial, hyra av lastbil eller städmaterial. Även tjänster som flyttstädning ingår i RUT-avdraget. Även flytt utomlands gäller för avdraget, men reglerna ser lite olika ut så det bästa är att kontakta Skatteverket eller flyttfirman i Uddevalla direkt vid frågor.
Oftast sker RUT-avdraget automatiskt på fakturan, men det kan vara bra att själv komma ihåg detta och påminna företaget vid behov. Det är också viktigt att vara påläst om vilka regler som gäller, till exempel om du utnyttjat avdraget tidigare under året.
0 kommentarer